Dick's Humanistic Neuro Linguistic Programming

Communicatie

Communicatie

Communicatie

Hoe communiceer je? Benader je bijvoorbeeld iedereen op een zelfde manier of is dit toch verschillend per persoon? Denk maar eens hoe je je kinderen of collega's benaderd. Doe je dat dan hetzelfde of heb je dit aangepast aan hoe de ander het makkelijkst communiceerd? Hoe weet je dat je dit per persoon verschilend moet doen? Herken je dit?

Hoe werkt een eerste indruk? Welke boodschap zend jezelf uit? Om dit goed te kunnen begrijpen is het belangrijk dat je eerst te weten komt  wie je zelf bent. De start van het communiseren en hoe het werkt ligt bij het eerst leren kennen van wie jezelf bent en dan pas hoe de ander communiseerd.

Wanneer je mensen ontmoet ben je al aan het communiceren. Dit gebeurd eigenlijk al ook al zeg je geen woord.De communicatie gebeurd dan via het lichaam (lichaamstaal) en je communiceert dan al of je bijvoorbeeld contact wil maken of juist niet, of je blij bent, energievol, teneergeslagen, treurig of nog veel meer. Wanneer je begint te praten is de communicatie niet alleen in de woorden maar ook de toon waarop dit gezegd wordt. Voorbeelden uit de stomme film zijn er natuurlijk legio en daar moest wel gecommuniceerd worden met lichaamstaal. Onderzoeken hebben al laten zien dat ongeveer 55% van de communicatie gebeurd met het lichaam, ongeveer 38% met de toon waarop iets gecommuniceerd wordt en maar 7% de woorden. Als deze onderzoeken kloppen is het interessant te weten hoe je dit kan gebruiken om je communicatie te verbeteren. Een voorbeeld is dat als je iemand vraagt "hoe gaat het?" en je krijgt een antwoord "goed" op een teneergeslagen toon en met  een lichaamstaal die niet kloppen met de verbale boodschap. Dit voorbeeld laat zien dat je de boodschap in zijn geheel moet beoordelen met alle informatie die je aangeboden krijgt. Of je er iets mee doet is een tweede maar je krijgt al een boodschap waar je begrijpt dat het antwoord "goed" niet helemaal waar is.

Om dit beter te begrijpen moeten we beginnen met hoe we de informatie verwerken ofwel filteren. Daarna komen de lichaamstaal, met als specifieke "lichaamstaal" de satir categorieën, samen met de tonaliteit. Om de communicatie te ondersteunen is het maken van rapport, contact op een dieper nivo, erg belangrijk. De oogpatronen vertellen iets over hoe iemand de informatie verwerkt waarbij het verschil tussen herinnerde of geconstrueerde informatie de aandacht krijgt. De identiteit zegt iets over de volgorde hoe de beslissinggen of informatie stromen werken en een beetje inzicht geeft over wie je bent. Vooronderstellingen zijn richtlijnen die, als je die voor waar aanneemt, hulpmiddelen zijn die je kijk op de wereld helpen vergemakkelen. Luisteren kun je op vele manieren maar het resultaat verschilt ook per methode. Feedback is de meest waardevolle informatie die je krijgen kunt want het is een reactie op jouw communicatie. Dit verteld of de boodschap is overgekomen. De meest waardevolle feedback is die je krijgt binnen een minuut want dan kun je dit nog relateren aan de boodschap.Als laatste zou je het voorgaande kunnen gebruiken om een training of presentatie beter te kunnen afstemmen op de toehoorders om een beter resultaat te verkrijgen en de impact te maken die je had willen bereiken.

Volgende