Heb je je nooit afgevraagd hoe het komt dat als je iemand ziet je eigenlijk meteen weet dat je hem/haar mag of dat je hem/haar leuk vindt? Is dit nou toeval of is er iets dat je gebruikt, zonder dat je het weet, die jouw dat gevoel geeft? Meestal is die persoon dan iemand die op jouw lijkt of iemand op wie je wil lijken. Je bent dus in staat om op basis van een eerste indruk, lichaamstaal, al iets te weten over een aantal eigenschappen. Wat zijn nu die eigenschappen van de lichaamstaal.
Over lichaamstaal zijn er talloze boeken geschreven waarin beschreven staat dat als je zo zit of als je zo kijkt wat dat zou kunnen betekenen. Belangrijk is dat je de voorbeelden niet zo maar overneemt uit die boeken maar zelf controleert (vragen stelt) wat die houding/blik betekend. Daarmee kun je de lichaamstaal min of meer per persoon calibreren. Ook dit geeft nog geen garantie maar is heel wat beter dan klakkeloos de regeltjes toepassen terwijl de ander misschien gewoon jeuk aan zijn neus heeft en niet iets achter wil houden. Ik wil hier niet dieper op ingaan maar alleen een aantal eenvoudige voorbeelden van de eigenschappen geven om aan te geven wat je ermee zou kunnen doen.
Houding
Met houding geef je een signaal af. Stel je als voorbeeld dat je een dynamisch persoon bent vol van energie, je loopt rechtop en je hebt veel energie in je beweging. Stel je komt iemand tegen die voort sloft. Grote kans dat je die persoon helemaal niet ziet maar wel die jogger die energievol voorbij rent. Of je bent iemand die iets wil bereiken en daarbij meestal een houding heeft die iets naar voren helt en je ontmoet iemand die vermijdend is en een houding heeft die iets naar achter leunt. De houding geeft al een boodschap en die pik je op want jouw filters laten informatie door die je een indruk van iemand geeft. Dit communiceren gaat onbewust met je lichaamstaal maar geeft heel veel informatie.
Gebaren
Met gebaren vertel je ook een verhaal. Gebaren ondersteunen de boodschap die je wilt overdragen. De gebaren tezamen met de houding moeten hetzelfde verhaal vertellen anders klopt er iets niet en wordt er meer op gefocused wat er niet klopt dan op de boodschap die je wilt geven. Dan is er ook nog of je zelf ook iemand bent die gebaren gebruikt of juist niet.
Gezicht
Men zegt weleens dat je gezicht de spiegel van je ziel is. Ook je gezicht vertelt veel over jezelf. Ook hierover is veel geschreven en als je er op let kun je al zoveel zien zoals oogopslag, mondhoeken, kleur en veel meer. Ook hier geld weer het kalibreren van wat je ziet met wat het betekend voor die ander en als je een gezichtsuitdrukking ziet is het beter te vragen wat het betekend dan het zelf invullen met wat jij denkt wat het betekend.
Ademhaling
Ademhalen doen we allemaal maar ieder op zijn eigen wijze. Je kunt hoog in je keel ademhalen of het helemaal onder uit je buik laten komen. Ook hier is er een relatie met de persoon die je bent en natuurlijk ook degene die je ontmoet. Personen met een kinesthetische overtuigingswijze ademen meestal uit de buik terwijl mensen die een visuele overtuigingswijze hebben ademen uit de keel. Natuurlijk is dit een generalisatie maar er is wel een groot verband. Ook is iemand nooit alleen kinestheet of visueel. Hoe je ademhaalt kan al beinvloeden wie je ontmoet, een visueel of kinesthetisch persoon.
Als je dit nu weet en lichaamstaal ongeveer 55% van je communicatie is zou het nu niet makkelijker voor je zijn om beter met iedereen te kunnen communiceren als je weet hoe de ander communiceert. Een deel van hoe het werkt wordt beschreven in de metaprogramma's waar het persoonlijkheids profiel wordt uitgelegd. Andere zaken als de tonaliteit, woordgebruik en rapport volgen hierna. De satir categorieën zijn een aantal universele houdingen "lichaamstalen" die een bepaalde boodschap geven.