Ook al is feedback een engels woord, wordt dit meestal wel begrepen want de vertaling, terugkoppeling, wordt minder gebruikt voor dit begrip. Feedback is een krachtig middel om de communicatie te verbeteren mits goed gebruikt. Feedback gegeven die ook al een oordeel inhoud wordt meestal niet gehoord of is kwetsend. Een voorbeeld is "Sufferd dat heb je verkeerd gedaan". Dit opent niet de mogelijkheid om te helpen of om de ander bereid te vinden om het beter te doen. Een betere benadering is "Dit ziet er al goed uit, misschien is het makkelijker om dat zo te doen". Dit houdt de communicatie open.
Feedback
Feedback geven kan ook zijn dat je terugkoppeld wat je gehoord/begrepen hebt. "Heb ik het goed begrepen dat je dat bedoelde?" Dit geeft de ander de mogelijkheid dit te verbeteren als de boodschap niet correct is ontvangen. Feedback die subjectief is moet ook vermeden worden want dat is jouw observatie, Beter is om feiten te gebruiken. Dit als je wilt corigeren is wel moeilijker maar het bovenstaande blijft waar als je de communicatie open wilt houden.
Feedback met een boodschap
Als je feedback wil geven en daar ook nog een boodschap wil geven is deze stapsgewijze methode een goede lijdraad.
stap | wie | Feedback gever | Feedback ontvanger | |
1 | Ik | Ik heb gezien dat ... | Baseer je feedback op een specifieke gebeurtenenis en houdt je aan de feiten en vermijdt veroordelingen. | Luister en probeer de feedback te begrijpen. Je mag aannemen dat de feedback gever de beste bedoeling heeft. |
2 | Ik | Het gevolg van jouw .. is dat .. | Beschijf wat het gevolg is van het gedrag. Hou dit kort. | Luister en probeer de feedback te begrijpen. Je mag aannemen dat de feedback gever de beste bedoeling heeft. |
3 | Jij | Herken je dit? | Wacht en kijk of de feedback de ontvanger bereikt heeft en begrepen is. | Wanneer onduidelijk, vraag om meer informatie. Blijf open minded. |
4 | Ik | Een suggestie is dat ... | Geef een suggestie hoe dit gedrag verbeterd kan worden. Focus op gedrag en niet op de persoonskenmerken | Overweeg de suggestie of wanneer onduidelkijk vraag om meer informatie. |
5 | Jij | Wat vindt je ervan? | Luister naar de reactie en wanneer nodig verken samen andere opties. | Vertel wat je van de feedback vindt en bedank de feedback gever voor de genome interresse in jouw. |
Deze methode van feedback geven is het meest effectief als er geen tijd tussen de observatie en de feedback zit. Wees je er wel van bewust dat enige voorbereiding helpt om de feedback kwaliteit goed te krijgen.
Sandwich feedback
Deze methode levert nog meer op omdat de boodschap tussen twee positieve opmerkingen gegeven wordt. Deze feedback is bedoeld om de boodschap te verpakken zodat geluisterd blijft worden. Feedback is niet alleen bedoeld om positieve boodschappen over te dragen maar ook om de negatieve boodschappen te vertellen. Een negatieve boodschap alleen is niet effectief omdat de ontvanger meestal in de verdediging gaat. Beter is het dan de boodschap te verpakken in iets wat goed is, gevolgd door de feiten, observaties waar je commentaar op hebt en afgesloten met positieve feedback. "Die presentatie die je gehouden hebt was zeer leerzaam. Wat mij wel opgevallen is dat het onderwerp over boten niet de volledige aandacht van de rest had want het was een beetje langdradig. Waar je daarna mee eindigde had wel weer alle aandacht en leverde je goede vragen op." Als je dit zo aanpakt is het gevoel wat je overhoud dat je een goede presentatie hebt gegeven en dat je iets aan dat verhaal van die boten moet doen om het nog betere doen terwijl als je de feedback niet ingepakt had dit alleen de boodschap over de boten had gegeven en niet dat de presentatie goed was geweest. Dit is minder motiverend of zelfs demotiveerend om het beter te doen.
Om dit goed te doen moet de feedback binnen een paar minuten gegeven worden. Soms is het moeilijk iets positiefs te vinden maar bedenk wel als je de boodschap niet inpakt de feedback niet zo veel resultaat zal hebben. Gebruik in de sandwich feedback nooit woorden als "maar" want deze zijn een breekpunt in de sandwich die het voorgaande ongedaan maakt.
Feedback ontvangen
Ook al heeft niet iedereen de boodschap ingepakt de ander heeft de moeite genomen om jou te vertellen wat er goed of niet goed is. Bedank de ander altijd dat hij of zij de moeite genemen heeft om jou feedback te geven.
Vooronderstellingen
In NLP zijn vooronderstellingen een aanname dat het zo werkt en twee vooronderstellingen zijn er belangrijk in de feedback gegeven of gekregen.
Door deze stellingen als waar aan te nemen is feedback krijgen een belangrijk middel om de verdere stategieen te ontwikkelen om bijvoorbeeld de communicatie te verbeteren of om de les uit het verleden te gebruiken om deze mislukking te vermijden.p>
">